KIMURA Minami

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Affiliation

Medical Development Center Dean, Department of Admissions and High School Liaison

Job title

Lecturer

Education 【 display / non-display

  • 2009
    -
    2015

    Tohoku University   Graduate School of Education  

  • 2007
    -
    2009

    宮城教育大学大学院   修士課程  

  • 2003
    -
    2007

    Miyagi University of Education   Faculty of Education   学校教育教員養成課程社会科教育専攻  

Degree 【 display / non-display

  • 東北大学   博士(教育学)

Research Experience 【 display / non-display

  • 2021.10
    -
    Now

    Sapporo Medical University   Center for Medical Education   講師

  • 2020.04
    -
    2021.09

    Tohoku University   Institute for Excellence in Higher Education Admission Center   助教

  • 2017.04
    -
    2020.03

    Tohoku University   教育学研究科   助教

  • 2016.04
    -
    2017.03

    東北大学教育学研究科   博士研究員

Professional Memberships 【 display / non-display

  • 2020.09
    -
    Now

    日本テスト学会

  •  
     
     

    INTERCULTURAL EDUCATION SOCIETY OF JAPAN

  •  
     
     

    日本社会教育

Affiliation 【 display / non-display

  • Sapporo Medical University   Center for Medical Education   講師  

 

Research Interests 【 display / non-display

  • 大学入試

  • 社会教育

  • 日本・中国・韓国の大学入試

  • 外国人女性

Papers 【 display / non-display

  • 大学入試における不正行為の未然防止について考える 第二回 韓国の修能 (大学修学能力試験)不正防止対策について

    南紅玉

    金子書房「こころ」のための専門メディアnote    2022.03

  • 大学入試における不正行為の未然防止について考える 第一回 中国の高考(大 学入試)不正防止対策について

    南紅玉

    金子書房「こころ」のための専門メディアnote    2022.03

  • An Expansion of Online Admission Publicity: Through the Practice of Online Admission Orientation and Guidance

    久保, 沙織, 南, 紅玉, 樫田, 豪利, 宮本, 友弘

    東北大学高度教養教育・学生支援機構紀要 = BULLETIN OF THE INSTITUTE FOR EXCELLENCE IN HIGHER EDUCATION TOHOKU UNIVERSITY ( 東北大学高度教養教育・学生支援機構 )  7   57 - 65  2021.03

     View Summary

    type:紀要類(bulletin)

    CiNii

  • オンラインによる高校教員向け入試説明会の実践と評価

    久保 沙織, 南 紅玉, 宮本 友弘

    大学入試研究ジャーナル   31   394 - 400  2021  [Refereed]

    CiNii

  • COVID-19 Prevention Measures in University Entrance Examinations-A Comparative Case Study of Standardized Tests in Japan, China, and South Korea -

    Nan Hongyu

    Japanese Journal for Research on Testing ( The Japan Association for Research on Testing )  17 ( 1 ) 61 - 74  2021  [Refereed]

     View Summary

    In 2020, the university entrance examinations of Japan, China and South Korea are entering a revolutionary transforming period. The new university entrance examinations reformation saw various prevention measures against COVID-19 being implemented. In this study, COVID-19 prevention measures for university entrance examinations taken by Japan, China and South Korea were studied and compared. Through comparison, it was found that Japan, China, and South Korea were either conducting or planning to conduct their national unified entrance examinations in spite of the corona virus pandemic. In China, examinations were postponed until July, one month behind usual, whereas for South Korea, examinations were postponed until December, behind by two weeks. Japan’s examinations were scheduled to be held in January, but the examination period has been extended. In this paper, the similarities and differences of measures taken by each country will be discussed under the perspectives of “ensuring fairness” and “determining relevant abilities”.

    DOI CiNii

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Misc 【 display / non-display

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Research Projects 【 display / non-display

  • 「大学入試学」基盤形成への挑戦――真正な評価と実施可能性の両立に向けて――

    挑戦的研究(開拓)

    Project Year :

    2020.04
    -
    2023.03
     

    倉元 直樹, 宮本 友弘, 久保 沙織, 田中 光晴, 南 紅玉, 小泉 利恵, 安成 英樹, 西郡 大, 銀島 文, 伊藤 博美, 内田 照久, 山地 弘起, 泉 毅

     View Summary

    大学入学者選抜に抜本的な改革が図られる中で,高大接続改革の導入がとん挫した。さらに,新型コロナウイルス感染症(以後,COVID-19と表記する)が蔓延し,令和3(2021)年度入試は特別な対応が迫られた。未曽有の困難が重なった中,受験者や実施者,全ての関係者の過剰な負担によって現実の大学入学者選抜が実施された。従来,わが国の大学入試改革では常に多様化が追求され,近年は評価の真正性が志向されてきた。実際に実行可能なことは何か,大学入試で真に重要なことは何かを追求しなければ現場が崩壊しかねない事態に直面している。本研究は従来からの「労力注入型」の発想を転換し,真正性と同時に効率性,信頼性,公平性を追求する大学入学者選抜方法の確立を模索している。 2年目となる令和2(2020)年度は,初年度に東北大学大学入試研究シリーズ第1巻「『大学入試学』の誕生」によって着手した「大学入試学(Admission Studies)」の研究を進化させ、展開していく予定であった。第3巻「変革期の大学入試」を上梓した一方で,COVID-19の影響で研究の方向性が一変した。海外調査に関わる活動が制約を受けたが,前年度に当たる1月に行った中国調査の成果を基に東アジア4カ国の入試改革に関する研究成果を上げた。COVID-19対策の国際比較,オンライン入試の可能性に関する研究は当初計画したものではなかったが,「大学入試学」の構想の中でも「挑戦型選抜方法」に関する実践研究に位置付けられる。「堅実型選抜方法」については,一般入試個別試験における英語の設問形式の識別性能や特定大学における個別試験前期日程の受験者の学力水準の変化など,地道な研究成果を積み上げることができた。 当初の想定とはやや異なる経過をたどっているが,厳しい研究環境の下,研究成果としては期待以上の水準を上げたと評価できる。

  • Edumetric, cognitive scientific, and comparative pedagogical evaluations on new methods of admissions under the reform for articulation between high schools and universities

    Grant-in-Aid for Scientific Research (A)

    Project Year :

    2016.04
    -
    2021.03
     

    Naoki T. Kuramoto

     View Summary

    The purpose of this research was to closely observe the currently ongoing reform of university admissions and to contribute to the individual universities interdisciplinarily. As is well known, the reform policy reached a change of direction at the end of 2019 just before its introduction, but this research saw the whole story and influenced policy making, which is more than expected. It can be summarized that there was a fruit. Studies related to individual academic ability tests at national universities, such as Miyamoto and Kuramoto (2017), were reported in the media from the beginning, and provided evidence that would be the decisive factor in abandoning the introduction of descriptive questions into the common test during the policy change period. Regarding the evaluation of proactive learning attitude, the results of interdisciplinary approaches such as comparative education and educational psychology were produced, which influenced individual universities’ admission system.

 

Teaching Experience 【 display / non-display

  • ジェンダー論  

    仙台白百合女子大学  

    2020.04
    -
    Now
     

  • 持続可能な社会  

    宮城教育大学  

    2018.04
    -
    Now
     

  • 教育学  

    宮城県白石高等学校看護科  

    2014.04
    -
    2021.03
     

  • 中国語実践会話  

    聖和学園短期大学  

    2012.04
    -
    2018.03
     

 

Committee Memberships 【 display / non-display

  • 2018.04
    -
    2020.03

      国際交流オアシス事業実施委員

  • 2005.04
    -
    2007.03

      留学生国際交流委員